HOOFDSTUK 5 _ RECHTSPOSITIE VAN DE LEERKRACHT

LEERDOELEN RECHTSPOSITIE VAN DE LEERKRACHT.

Leerdoel 1: De LK kan de tuchtprocedure voor leraren met de mogelijke tuchtstraffen toelichten.

Leerdoel 2: Het LK kan het begrip mandaat  toelichten in eigen woorden.

 

SCHRIFTELIJK VERSLAG OVER HET ZOEKRESULTAAT.

Een 23 jarige leerkracht die, ad interim, in een burgerschool in Roeselare werkte, is ontslagen nadat geluidsfragmenten opgedoken zijn van een ruzie tussen haar en een allochtone leerling van 13 jaar.

Een heftige discussie tussen de leerkracht en de leerling ontaarde in uitgesproken taal, die niet door de beugel kan volgens de directie.

De school was al op de hoogte van het voorval en heeft onmiddellijk besloten de leerkracht te ontslaan.

De directie baseert zich voor het ontslag op het feit dat een leerkracht in alle omstandigheden respect moet bewaren voor de leerling en hulp moet zoeken bij problemen.

De school verklaart te moeten ingrijpen om de reputatie van de school niet te schaden.

Reeds eerder had de directie al gesprekken gehad met de betreffende leerkracht voor gelijkaardige uitspraken.

Volgens de directie hebben ze getracht de leerkracht te ondersteunen en begeleiden met tips om zulke situaties te vermijden. De leerkracht was immers onervaren.

De leerling is ondertussen ook gestraft met een dag schorsing.

De directie verklaart ook dat dit gedrag bij leerlingen ook niet getolereerd kan worden. De directie zegt hierover dat het ook hun taak is om de leerkrachten te beschermen.

 

KOPPELING MET DE THEORIE.

Als leraar ben je dus ook verplicht om de fundamentele opvoedingstaak te verrichten binnen het kader van de levensbeschouwing van de school.
(De leerkracht heeft duidelijk al meermaals verkeerd taalgebruik gehanteerd en is hiervoor al op de vingers getikt)

Net als in de privésector wordt er in het onderwijs de laatste jaren meer aandacht besteed aan functioneringsgesprekken en evaluaties, met mogelijke gevolgen. Ten slotte staan we stil bij de tuchtprocedure voor onderwijspersoneel.
(De leerkracht is al gewezen op haar verkeerde handelingen en taalgebruik door de directie en heeft al tips gekregen om hiermee aan de slag te gaan).

Er moet voldaan worden aan een wederzijds recht en een wederzijdse plicht tot samenwerking.
Elke school heeft hierover eigen regels die door het personeel gevolgd dienen te worden.
(De leerkracht is door de directie op staande voet ontslagen o.w.v. haar repetitief gedrag, dit

Niet alle feiten die zich voordoen zijn meteen een reden om een tuchtdossier op te starten. Met de juiste communicatie en met een dosis gezond verstand kunnen heel wat ‘kleinere problemen’ zoals bijvoorbeeld te laat komen, te laat indienen van jaarplannen, niet actief deelnemen aan werkgroepen, incorrect taalgebruik, … verholpen worden.