HOOFDSTUK 4 _ RECHTSPOSITIE VAN DE LEERLING

LEERDOELEN RECHTSPOSITIE VAN DE LEERLING.

Leerdoel 1:  De Lk kan het verband tussen het schoolreglement en de rechtspositie van de lln toelichten in eigen woorden.

Leerdoel 2:  De LK kan de bepalingen van het schoolreglement toelichten met een eigen voorbeeld.

 

SCHRIFTELIJK VERSLAG OVER HET ZOEKRESULTAAT.

Ouders van leerlingen gaan steeds vaker naar de rechter. Een actueel voorbeeld hiervan: de ouders van 11 leerlingen zijn naar de burgerlijke rechtbank gestapt omdat hun kinderen geen hoofddoek op school mochten dragen. De directie vertelt dat ze zich gewoon aan de regels van het gemeenschapsonderwijs houden. In 2013 kwam er een verbod op levensbeschouwelijke tekens, en dus ook op de hoofddoek. Doordat er een uitdoof systeem was werden de hoofddoeken enkele jaren nog getolereerd, maar nu is een algemeen verbod. De school heeft een gesprek gehad met de ouders, maar dat was te vergeefs. De ouders stapten toch nog naar de rechtbank.

 

KOPPELING MET DE THEORIE.


Ieder schoolbestuur moet voor elk van zijn scholen een schoolreglement maken waarin de rechten en plichten van elke leerling worden vastgelegd.